マハリシの言葉(46

 

 

神と絶対者

 

 

宇宙意識が成長する際に発達するのは、静寂、静寂、静寂です。・・・ 神のヴィジョンは、それとは別の何かです。宇宙意識なくして神のヴィジョンを得ることはできないのですが、それは、単なる宇宙意識とは別の何かです。宇宙意識が頑丈な土台となって、その上に神意識が可能となります。しかしながら、土台は土台にすぎません。その土台の上に神意識は安定した構造を持つことができるのです。

 

かりに絶対的な有が神であったのなら、・・・ 宇宙意識は神意識であったでしょう。絶対的な有が神であったのなら、宇宙意識は神意識であったでしょう。しかし、宇宙意識が土台となり、その上に神意識が発達する、と私たちは言います。なぜでしょうか。神は絶対者以上の何か、絶対者ではない何かだからです。では、それは何でしょうか。神は、絶対的な有の永遠性を主宰管理するものであり、・・・ それと同時に、相対的な生命の永遠性を主宰管理するものでもあります。

 

二つの永遠があります。絶対は、決して変化しない相にあって永遠です。相対的な宇宙は、絶えず変化する相にあって永遠です。永遠なるものは一つではあるのですが、その一なる永遠が異なる二つの次元で見出されるのです。絶えず変化する宇宙の次元において見出され、決して変化しない有の次元において見出されます。

 

このことにより、神は、決して変化することのない絶対者とは別の何かであり、永遠に変化し続けるものとは別の何かである、という位階を得ます。絶えず変化する相対という永遠、決して変化しない絶対という永遠、同じ一つの「永遠」が二つの異なる次元で見出されます。一方は死の領域、変化の領域、生命が眠っている領域であり、他方は生命そのものの領域、決して変化しない有の領域です。生命の二つの永遠の次元を主宰管理する一つの永遠の現実、そのような永遠の現実が神なのです。それが、神が絶対的な有とは違う点です。

 

絶対的な有の永遠性を管理すると同時に相対界の永遠性の面倒を見ることのできる何者かが必要です。昼と夜、絶えず変化する生命のサイクルもまた永遠です。互いに全く相反する二つの領域が永遠なるものとして見出されるというのですから、二つの相反する永遠の領域を結びつける何者か、宇宙の絶えず変化する相対的生命の永遠性と、決して変化しない絶対的な有の永遠性、その両方に正当な意義を与える何者かが必要になります。

 

相対と絶対という相反する性質を持つ二つのものの間のバランスを保つ者、それが全能の神です。その神を私たちは直覚したいと望み、そのような神を、私たちは絶対と相対を調和させているレベルで直覚するのです。そのレベルは宇宙意識のレベルです。そのレベルで私たちは、相対と絶対の両方の永遠性を主宰管理している神が座しているのを見出すのです。

 

1964年、ドイツ、バート・メルゲントハイムにて

 

 

In the growth of cosmic consciousness, what is developing is silence and silence and silence. . . . The vision of God is something other than that, something other than mere cosmic consciousness . . . although without cosmic consciousness it can’t be had. Cosmic consciousness prepares a solid ground upon which God-consciousness is possible. But the ground is the ground on which God-consciousness could have a stable structure.

 

If absolute Being were God . . . then cosmic consciousness would have been God-consciousness. If absolute Being were God, then cosmic consciousness would have been God-consciousness. But we say cosmic consciousness is the ground on which God-consciousness develops. Why? Because God is something more than, something other than, the Absolute. And what is that? He is that which presides over the eternity of absolute Being . . . at the same time, He is that which presides over the eternity of the relative life.

 

Now, there are two eternities. The Absolute is eternal in its never-changing phase. The relative universe is eternal in its ever-changing phase. So even though eternity is one, that one eternity is found on two different planes. It is found on the plane of the ever-changing universe, and it is found on the plane of never-changing Being.

 

Now, this makes the status of God something other than the Absolute, never-changing, and other than the eternal ever-changing. Eternal, ever-changing relative, eternal, never-changing Absolute -- the same one ‘eternal’ found on two different planes. One is the field of death, the field of change, the field of sleeping life, and the other is the field of life itself, the field of never-changing Being. So the one eternal reality presiding over the two eternal planes of life, that eternal reality is God. That is what distinguishes God from absolute Being.

 

Here is the need of someone who’ll be able to manage the eternity of the absolute Being and at the same time take care of the eternity of the relative. The day and night, the cycle of the ever-changing life, is also eternal. Now, because two fields, completely opposed to each other, are found to be eternal, then someone is needed to connect the two opposite fields of eternity and give validity to the eternity of the ever-changing relative life of the universe and the eternity of the never-changing, absolute Being.

 

He who balances the two opposed characteristics of the relative and the Absolute is Almighty God. Him we want to realize, and Him we realize on that level which harmonizes the Absolute and relative. That level is the level of cosmic consciousness. On that level we find Him seated who presides over the eternity of both the relative and the Absolute.

 

 

【出典】"Thirty Years Around the World", p.584-586

 

【訳注】ここで言われている神とは人格神(personal God)のことです。マハリシは絶対的な有(absolute Being)のことを非人格神(impersonal God)と呼んでいますから、絶対者(the Absolute)もまた「神」と言えなくもありません。絶対者はいかなる属性も形も持たない神であり、人格神は何らかの属性と形を持つ神と言うことができます。しかし、マハリシが神意識について語るとき、その文脈で言及されている「神」とは、常に人格神のことを意味しています。また、神は「一つの永遠の現実(the one eternal reality)」であると言われていることから明らかなように、人格神は唯一であり、複数の神が存在するわけではありません。人によって経験される神は異なるかもしれませんが、それは一つの同じ現実が異なる形で経験されているにすぎません。

 

 

Jai Guru Dev

 

 

© Chihiro Kobayakawa 2021

 

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